Państwowa Szkoła Muzyczna I st.

im. Andrzeja Kurylewicza w Namysłowie

Pobyt w Mölln

17 grudnia 2018

Czas czytania: 4 minuty

Mölln (LOZ). Tegoroczne niemiecko-polskie koncerty odbyły się w ramach wymiany między Marion-Dönhoff-Gymnasium a polską szkołą muzyczną Namysłów.

Zdjęcie: hfr

Z Jackiem Rybitwem, polskim dyrektorem Namyslow Music School i młodymi polskimi muzykami, pani Buxel-Crohn spotyka się po raz trzeci w różnych projektach muzycznych.

We wrześniu 2016 r. Polscy muzycy w Mölln złożyli pierwszą wizytę na wspólnym koncercie jazzowym.

W czerwcu 2017 r. Odbyła się w Polsce wizyta Big Big Company (big band) Marion-Dönhoff-Gymnasium Mölln. Było to spotkanie trzech grup muzycznych.

Oprócz polskiego i niemieckiego big bandu, czeska orkiestra smyczkowa uczestniczyła również w bardzo udanym spotkaniu, podczas którego nie tylko wykonano muzykę, ale także śpiew i dużo tańca. Najważniejszym wydarzeniem było spotkanie z dużym zespołem Wyntona Marsalisa, który gościł w NFM (Narodowe Forum Muzyki, nowa sala koncertowa Wrocław).

Na tegorocznym spotkaniu Jacek Rybitw ponownie przywiózł swoich trzech szkolnych kolegów ze szkoły na trąbkę, bas i fortepian, a także 25 studentów, którzy albo należą do nowego, jeszcze młodego dużego zespołu, albo do akordeonowego zespołu szkoły muzycznej.

Razem grupy muzyczne zagrali dwa koncerty w Marion-Dönhoff-Gymnasium i jedno w Petri-Kirche zum Inseladvent.

hfr mdg1 german poland kw51 18

Zdjęcie: hfr

autor: Johanna Krebs, 8b:

Czw 06.12.18 – Przybycie / Serdecznie witamy

Dzień, w którym my (8b i BBC) z dumą i uroczyście ogłosiliśmy, że po 2 latach przyszła kolejna chwila, gdy polski Big Band złożył nam wizytę przez 5 dni w naszej szkole. Krótko po 19.00 zegar dotarliśmy do małego białego autobusu. Już kilka godzin przed rozpoczęciem przygotowań w auli w MDG powitali Polaków z radością.

Cztery noce nasi goście spali z rodzinami goszczącymi w okolicach Mölln, co z dnia na dzień sprawiało, że więź między dwoma krajami była silniejsza.

07.12.18 – Polsko-niemiecka MFF Koncertowa

Już na samym początku naszego spotkania mieliśmy już nasz pierwszy koncert, a aby móc to zrealizować, próby rozpoczęły się po 4 godzinie. Oczywiście nie bez wcześniejszego obiadu ze wszystkimi. Znów ogłoszono „czas angielski”. Dla nas i dla Polaków był to obecnie najpopularniejszy język.

Po raz kolejny audytorium zostało odwrócone do góry nogami, aby przygotować wszystko dla gości i muzyków. O godzinie 18.00 rozpoczął się koncert. Wielu widzów doszło do interakcji dwóch narodów. Wszystko poszło zgodnie z planem i na końcu rozległ się głośny aplauz.

08.12.18 – Koncert Petrikirchen Ratzeburg

Ponieważ koncert niemiecko-polski nie powinien być jedynym, trafił bezpośrednio do soboty w Ratzeburgu. Po próbach głosowych w MDG, polscy muzycy wyruszają w autobus, a my w wagonach po drodze do St. Petrikirche. Tam czekaliśmy, aż zakończy się akcja otwarcia, a potem zbudowaliśmy nasze instrumenty, co nie było łatwe ze względu na naszą ogromną grupę i niezbyt dużą powierzchnię do gry.

Do czasu naszego pojawienia się kościół był pełny, co spowodowało wzrost nerwowości, ale także ten koncert, który opanowaliśmy jak poprzedni. Na wielki finał zjedliśmy razem kolację po koncercie wieczorem. Niemcy i Polacy siedzieli mieszani, dobrze się bawili i szczęśliwie zakończyli wieczór.

Niedz 09.12.18 – Jarmark Bożonarodzeniowy Lubeka

W przedostatni dzień odwiedziliśmy wspólnie jarmark bożonarodzeniowy w Lubece, aby pokazać polskim muzykom pobliskie duże miasto. Wolny czas spędziliśmy szczęśliwie na rynku. Po raz kolejny grupy zostały wymieszane z obu narodów.

Kiedy zrobiło się ciemno, udaliśmy się do kościoła św. Piotra w Lubece. Tam zespół akordeon z Namysłowie grał kilka ich sztuk, podczas gdy inni albo zostali zakwaterowani w części głównej, aby słuchać akordeonistów i rozejrzał się w chwili obecnej stoi.

Co więcej, można było wspiąć się na wieżę, aby przeoczyć Lübeck z góry.

Ale nawet ten piękny dzień dobiegał końca i zakończył się, jak w sobotę z posiłkiem w restauracji. Było dużo śmiechu, rozmawiania i jedzenia, dopóki grupy nie musiały się ponownie rozdzielać.

Pon 10.12.18 – Do widzenia / Wyjazd

Poniedziałek, ostatni dzień razem: Powinien się zakończyć ostatnią wycieczką po Hamburgu, spotkaniem na lodowisku „Planten & Bloomen” i wizytą w Elbphilharmonie. Ale strajki kolejowe i zła prognoza pogody na powrót Polaków spowodowały, że to się nie udało. Wielu było bardzo rozczarowanych. Wszyscy spotkali się na MDG, aby porozmawiać o dobrych czasach i opracować nowe plany na przyszłość. Dla większości z nich bardzo trudno było się pożegnać, ponieważ w ciągu ostatnich 5 dni nawiązano nowe przyjaźnie.

Zrobiono ostatnie zdjęcie grupowe i podano ostatnie słowa. Kilka minut później mały biały autobus zjechał z naszego szkolnego wzgórza. Wielu pobiegło za nim i pomachało mu po raz ostatni. Spotkanie niemiecko-polskie wzbogaciło nas wszystkich pozytywnie. W Polsce zaplanowano już odnowione spotkanie w 2020 roku, podczas którego zainaugurujemy nową salę koncertową. Z niecierpliwością czekamy na spotkanie z muzykami z Namysłów.